Årets bästa dagar! 20% rabatt på allt i butiken Evidensia-dagarna 25-28/4.

Tandsten hos hund – att förebygga och åtgärda

Tandsten hos hund är mycket vanligt, särskilt hos äldre hundar. Förebyggande tandvård är viktigt för undvika problem med tandsten. Se över och borsta din hunds tänder varje dag. Använd inte din egen tandkräm! Hundar är känsliga för fluor och flera andra ämnen som finns i tandkräm för människor.
Boka tid hos veterinär Boka tid hos veterinär

Boka tid hos veterinär

Är du osäker på hur ditt djur mår, boka ett klinikbesök eller videosamtal med en av våra veterinärer.

Hur bildas tandsten?

Tandsten bildas av plack. Plack är en biofilm av bakterier som byggs upp i matrester och saliv och bildar en beläggning på tänderna. Dessa bakterier finns naturligt i munhålan och är normalt ofarliga. Om placken inte avlägsnas förkalkas den och bildar tandsten. Precis som hos oss människor varierar benägenheten att drabbas av tandsten mellan olika individer.

Symtom på tandsten är:

• Beläggningar på tänderna, med färg från ljust gul till brun
  • Skrovlig tandyta
  • Dålig andedräkt

Det finns två sorters tandsten, salivsten och serumsten

Tandsten som bildas ovanför tandköttskanten heter supragingival tandsten eller salivsten. Den typen av tandsten bildas på kort tid. Den börjar sin tillväxt utmed tandköttskanten och kan sen sprida sig och efterhand täcka stora delar av tandytorna. Den är ljus och ofta gulaktig i färgen.

Subgingival tandsten eller serumsten är tandsten som bildas under tandköttskanten, det vill säga i tandköttsfickan. Den sortens tandsten tar längre tid på sig att bildas än salivsten. Serumsten är mörkare till färgen och har ofta hårdare konsistens än salivsten.
Den här sorten är svårare både att upptäcka och avlägsna. Den brukar upptäckas när hunden är sövd och en veterinär undersöker tänderna och tandköttet med ett verktyg som kallas sond. Serumsten är mycket svårare att få bort än salivsten eftersom den sitter svåråtkomligt och är hårdare fäst mot tandytan.

Om du misstänker tandsten hos din hund ska du uppsöka veterinär.
Plackbeläggningar kan man få bort själv genom att borsta sin hunds tänder, men tandsten måste tas bort hos veterinär.

Vad gör veterinären åt tandsten hos hund?

Hos veterinären utförs en professionell tandrengöring (PTR). Det innebär att man under narkos tar bort all plack och tandsten både över och under tandköttskanten. Tänder som sitter för trångt eller i felställning kan eventuellt plockas bort för att underlätta rengöring.

Tandköttsinflammation och parodontit

Om plack och tandsten inte avlägsnas i tid leder det till tandköttsinflammation. Hundens immunförsvar reagerar på bakterierna i placken och tandstenen. Då blir tandköttet irriterat, rött och blöder lätt. Fickan mellan tanden och tandköttet blir djupare och det blir svårt att komma åt bakterierna där nere. Stoppas inte processen i detta läge fortsätter den ner längs tandens stödjevävnader och påverkar slutligen käkbenet.

Tandens fäste förstörs då och tänderna lossnar. Tillståndet kallas parodontit. Parodontit kan vara svår att behandla och oftast behöver man dra ut tanden. Avlägsnas plackbeläggningar och tandsten i tid så försvinner inflammationen och tandköttet blir friskt igen. Tyvärr är även parodontit en mycket vanlig åkomma hos hund.

Hur förebygger man tandsten hos hund?

Det vi kan göra för att undvika tandsten och andra tandproblem hos våra hundar är förebyggande tandvård. Du som hundägare bör se över din hunds tänder och borsta dem varje dag så att all plack försvinner.

Plack börjar bildas igen direkt efter borstningen och det är därför man behöver borsta hundens tänder dagligen. Det viktiga är den mekaniska rengöringen så tandkräm behövs egentligen inte, men den kan vara populär hos våra hundar på grund av sin doft och smak.

Hundens tänder ska vara vita och tandköttet ljust rosa. Vissa kan dock, precis som i hud och päls, ha mörk pigmentering även i tandköttet.

Det är viktigt för hundens hälsa och välbefinnande att deras tänder och tandkött hålls friska, så borsta din hunds tänder varje dag!

Videosamtal med våra veterinärer när det passar dig

Ladda ner appen